Klik2.. :)

Monday, February 21, 2011

dilarikan..keberanian..pengajaran.....

salam ukhuwah..salam muhibbah.....


malam dinihari waktu cengkerik da mula lebat berbunyi.... waktu mate da mule rase berat tak mahu terbukak lagi... waktu laptop kata pergi katil kata mari.... jari-jemariku masih laju menaip entri untuk malam ni....

sy rindu dengan blog saye... tp saye taktaw nk tulis ape... tengok header sendiri da rse migrain cam nk gile.. sbb taw memg TAK CANTEK mne... tp tu je yg sy pandai wat tuk tatapan sume... mekaseh kepada yg masih tk jemu2 bukak blog saye walaupun MASIH dan MASIH tkde pape.... sy tkde idea nk buat sume readers2 sekalian tertawa..gembira..terpana.... sy TAK KREATIF tuk bg berbagai tips tuk dikongsikan bsame.. sy hanya ada picisan kisah yg sudi sy nk kongsikan ngan kalian sume.... tp sy nk NAK BELAJAR tuk jd seorang BLOGGER...heee....



oke lah...da habis introduction karangan.... cik tutu menyepi...sbb bz... kdg2 rase cm nk update blog..stiasa ade pkare yg mematikn mood nk menulis.... hmmm....akak da selamat menikah.. ak lak da LULUS TEST JPJ ... wah..mse tuh da rse cam nk melompat2 gembiraa jek...hee... rase cam hadiah lak..... syukur Alhamdulillah... pasni kne wat bnyk tutorial tambahan g utk memantapkan kemahiran memandu sy...wee...




hr nie smpai 2x ibu call... mesti ibu rindu kt kter kn..hehe... kte pon rindu sesangat sbnarnye kt fmily.... cte2 psal family ni..tetbe teringat satu kisah yg rasenye cik tutu memg tkkan lupe smpai ble2 kot.... tajuk cte kali nie adelah.... 'cik tutu hampir dilarikan orang....'



tajuk tak gempak kn..klaw wat tajuk filem mst org tkmaw dtg panggung..haha... tkmaw ckp bnyk ah... ce cte..ce cte.....




critenye begini.... 5 tahun yg lpas...wktu cik tutu masih g penuntut setia matrik johor....  mse tu bru pas cuti..so da bsiap2 la nk blek mtrik... besenye ibu ayah akan anta ke stesen bas..tuk amek bas ke muar... sesape org johor... korang mesti taw ah... batu pahat ngan muar jauh mne je pown kn...  tp nk dijadikan cerita hari tu... ayh tak pat anta sbb ade hal tak pat dielakkan... ayh brkate kpd cik tutu..klaw tk brani pegi stesen bas sorang2..blek keesokan harinye je..ayah anta trus smpai mtrik.... tp sbb cik tutu rase mse tu cik tutu cam da besar kn.. da 18 thun laaa katekan.... cik tutu pun berkate kpd ayahanda dan bonda...cik tutu da brani nk pegi stesen bas sorang2...ti pandai2 la amek bas ke muar.... dengan rase keraguan yg mnebal... ayah pun tak benarkn.... tp kerana kedegilan yg amat... cik tutu yakinkn dorang jgk yg cik tutu BOLEH berdikari sendiri... uhhh..dgn rase berat hati... ibu ayah pun tpkse benarkn cik tutu balek matrik seorang diri hr tu tnpa hantar ke stesen bas pun.......




bermula la perjalanan cik tutu untuk PERTAMA KALI seorang diri tanpa bertemankan sesiapa.... smpai dpn kg..tahan bas lompat2 tu nk ke stesen bas... smpai je kt stesen bas...ngan percubaan buat muke confident...cik tutu cr tiket tuk blek ke muar.... blom sempat smpai kt deretan kaunter bas tu... ade sorang pak cik nie dekati cik tutu bertanya arah destinasi nk dituju.... begini dialog kami waktu tu :

pakcik penipu  : adik nk kemana dik?? (dengan berpakaian ala2 uniform pkerja bas)
cik tutu            : sy nk ke muar pkcik... (sgt jujur menjawab oke sbb tkde pengalaman langsung)
pakcik penipu  : hmm...klaw nk ke muar...tiket bas tk payah beli kt kaunter dik...nti bas dtg naek je bas tu..pastu byr duit tiket trus kt driver...
cik tutu            : owh..mcm tu ke pakcik.. sy tunggu la klaw mcm tu...




aku pon tktaw nape mse tu aku pcaye je ngan arahan bodoh pakcik tu... kne gune2 kot..haha... oke..smbung cte... pastu ak pon tunggu laa bas yg dikatekn oleh pakcik td tu dengan saba... tp yg aku pasan..spjg aku tunggu tu..mte pakcik tu mcm tk lepas lak pndang kt aku... seram ade gak mse tu beb.... pas beh kurang setengah jam..ade la sbijik bas datang.... mse tu pakcik tu dtg kt aku n btaw tu la basnye yg ak kne naek.... ikuti dialog seterusnye...


pakcik penipu   :   ha dik... tu basnye dah smpai...
cik tutu             :   owh...oke pkcik... (ak pun ngan tersangat bendulnye naek bas tuh... ak tk ingat r pe nme bas yg ak nek mse tuh)...





pas ak naek..eh3..pakcik tu pun naek bas tu jgk...dye duk blakang ak lak tuh... dlm aty aku..owh..mungkin pakcik ni staf bas ni kot... k fine... tak lame bas pon jalan.... eh3 skali lgi...td dye kate duit tket kne byar kt driver..tp nape ak tk kne byar pape pown....???????????? aku toleh blakang ngan pandangan curiga kt pkcik tuh...tp beria dye kate ak tk salah bas... ak pon duk diam blek... tp come on laa...ak bkn orng lua yg tktaw selok-belok jalan.... i'm not dat stupid... cpt2 aku tanye kt pkcik india yg duk sbelah ak tnye dye nk kemane......



dan jawapan dy sgt NICE... dye kate dye nk ke kluang!!!!!!!!!!!! bukan muar tmpat aku nk pegi tu oke..... mse tu rasenye jantung aku da maraton berdenyut ketakutan..... aku pandang skali lg kt pkcik penipu td tu....dy pon da mle cuak ble aku da sdar dye da tipu ak... ak pun trus g kt driver suh benti waktu tu jgk.... n aku nk turun sbelum ak dbwk lari....huhuuhu



pas aku trun bas... pakcik tu pun turun jgk!!!!! Oh Tuhan..da la tmpt bas tu turunkn aku mse tuh agk sunyi jgk... istighfar bnyk2 dlm diri mse tuh.... tp yg aku peliknyer...tah dari mne dtg keberanian.... ak pon ckp kt pkcik tuh mcm nie.....

cik tutu : pakcik tipu sy!!!!!!!!!!!!! pkcik tipu sy!!!!!!!!!!!!! (ngan tgn aku tunjuk2 kt dye seolah2 mcm mengugut....) sy nk report polis skrg jgk...... hmmm...mse tuh..bru ak nk kuakn hp dr dalam poket....dye da cabut lari dlu da..... fuhhhh...leganya Ya Allah mse tu.....


mcm ni la beh kurang mke aku mse aku mara pak cik tu mse tu..hehee.... garang tak????







lepas pakcik tu melarikan diri dye... ak pun patah semula ke stesen bas... naek bas biase..bkn ekspres ke muar... n Alhamdulillah smpai ke destinasi dengan selamat.... smpai2 je kt bilik2..aku menangis2 bercerita kt rumate kisah yg ak alami.... dorang pun tenangkn aku....



lepas 2 bulan..bru ak cite tentang peristiwa tu kt ibu n ayah.... i'm sori ibu ayah sbb tk terus terang sejak awl g... sbb tknk ibu ayah risau... jz nk mereka taw yg aku baek2 jeee... tp mungkin aku silap...sbb klaw terus terang awl2..bole wat report polis.....




tp smpai skrg cik tutu takkan lupe muke pakcik penipu tuh....... tp yg aku peliknyer...knape dye bole cabut lari mse aku ugut nk report polis kannnnnnnnn... kn ke aku ni kecik je..ikutkn aku yg tk mampu buat pape sbenarnye......Allah nk tolong aku kn...Alhamdulillah..selamat smp skg... n ibu ayh pun da tak penah g bia ak g stesen bas sorang2 smpai la skrg... tunggu bas yg aku naek tu da jalann baru la ibu ayah gerak blek........ heheee....



p/s : moral of da story..jgn sekali2 belakangkan mak ayah kter...dgr pe yg dorang kate sbb dorang lebih kenal sikap..perangai..keupayaan anak mereka sendiri.....

Halwa Telinga

ceritera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...